Slik de kikker, Brian Tracy (boekbespreking)

Slik de kikker, verlos uzelf van getreuzel en doe meer met uw kostbare tijd.  Brian Tracy (2002)

Brian Tracy is een best selling auteur en motivational spreker. Hij verkocht miljoenen boeken. Slik de kikker is er een van. De subtitel ‘verlos uzelf van getreuzel en doe meer met uw kostbare tijd’ geeft perfect de korte inhoud weer.
Hoewel het boek al enkele jaren meegaat (2002) maakt Brian Tracy erin een goede vertaalslag van het klassieke time management naar een meer moderner manier van kijken naar dingen doen. Tracy kent de boeken van Napoleon Hill en vertaalt deze in een hedendaagse taal. De stijl is op en top Amerikaans en op en top motiverend! Yes we can in het kwadraat.

slik de kikker

De slagzin “slik de kikker” wordt oorspronkelijk toegeschreven aan Mark Twain. Hij wist dat wanneer je ‘s morgens als eerste je meest vervelende taak deed er de rest van de dag niks ergers meer kan gebeuren. Van hem is ook de boutade dat als je twee kikkers moet slikken, je de dikste en vettigste als eerst moet slikken. Deze metafoor is gemakkelijk te onthouden en is wel degelijk een remedie voor de chronische uitstellers onder ons.

Alle zaken waar Tracy ook in zijn andere boeken veel belang aan hecht passeren de revue: bepaal je doelen en schrijf deze op, bepaal je prioriteiten aan de hand van de ABCDE methode, richt je aandacht op de sleutel succesfactoren, denken bij alles wat je doet aan Pareto’s 80/20 regel en hoe erg datgene ook is wat je moet doen, doe het als eerste in de ochtend…
Slik de kikker is een dun boekje, het leest heel gemakkelijk, en het geeft je snel een aantal concrete tips om wat meer succes in je leven te boeken. Hoe meer je de gewoonte hebt om zaken uit te stellen, hoe meer baat dat je bij het lezen ervan zal vinden.
Ik las in enkele andere reviews de kritiek dat Tracy in dit boek niet veel nieuwe zaken toevoegt. Voor diegenen die zijn andere boeken hebben gelezen klopt dat ook wel, van de andere kant vind je in ‘slik de kikker’ een mooi overzicht van manieren om je uitstelgedrag te overwinnen. Voor de beginnende Lifehacker is dit dan ook een prima boek om mee te starten!
De Nederlandse versie van “slik de kikker” is momenteel in de gangbare online boekshops niet meer verkrijgbaar. De Engelse versie “eat that frog” is voor enkele euro’s in alle mogelijke formaten te krijgen (gedrukt, digitaal en in audio formaat).