Tot hier en nu verder, Marshall Goldsmith

Tot hier en nu verder, Hoe succesvolle mensen nog succesvoller worden. Marshall Goldsmith, (2008)

Waar je ook staat in je carrière, het boek van Marshall Goldsmith is de gids om je bewust te worden van je slechte gewoontes, om er komaf mee te maken en te bereiken wat je wil bereiken. Goldsmith maakt duidelijk dat we er vaak geen idee van hebben hoe we over komen op onze medewerkers, baas, collega’s en ondergeschikten. Dit boek opent je de ogen en laat je zien hoe onze omgeving ons gedrag echt ervaart. En vaak is dat heel anders dan wij denken… . Misschien herken je hier wel iets van: je denkt dat je kennis deelt op een overleg door continu aan het woord te zijn, maar anderen vinden je arrogant en zouden graag hebben dat je ook eens luistert. Je denkt dat anderen het appreciëren als je continu commentaar geeft op hun voorstellen, maar anderen vinden je bemoeizuchtig. Je denkt dat je verantwoordelijkheden geeft door te delegeren, maar anderen vinden dat je je er makkelijk van af maakt.

Marshall Goldsmith is een expert die topmensen uit het zakenleven helpt om hun gewoontes (vaak onbewust) te doorbreken om zo nog succesvoller te worden. Hij startte zijn loopbaan met het geven van opleidingen over hoe je van medewerkers met leidinggevend talent betere leiders kan maken. Op een gegeven moment kreeg hij de vraag van een CEO om een individuele begeleiding te voorzien voor één van zijn managers. De CEO had er een ‘fortuin’ voor over als hij deze manager, die duidelijk veel talenten en potentieel had, maar geen teamspeler was, van een aantal slechte eigenschappen zou af helpen. Goldmith nam de uitdaging aan en coachte deze manager gedurende 1 jaar op een zeer succesvolle manier. Een risico dat hem geen windeieren gelegd heeft.

Kern van het boek is dat je bewust zijn van je slechte gewoontes en er mee aan de slag te gaan, je helpt om van hier, waar je nu staat, verder te geraken.

Het boek begint met een aantal valkuilen waar succesvolle managers kunnen in trappen. Deze situaties zijn vaak heel herkenbaar.

Daarna geeft hij een opsomming van 20 ‘slechte’ gewoontes die onze verdere ontwikkeling in de weg kunnen staan.

Die 20 gewoontes zijn:

  • Altijd willen winnen
  • Te veel waarde toevoegen
  • Oordelen
  • Vernietigend commentaar leveren
  • Antwoorden met ‘nee’, ‘maar’ of ‘echter’
  • Rondbazuinen hoe slim we zijn
  • Spreken wanneer je boos bent
  • Negativiteit of ‘ik zal je uitleggen waarom dat niet werkt’
  • Achterhouden van informatie
  • Geen erkenning geven
  • Pronken met andermans veren
  • Ons verontschuldigen
  • Vastklampen aan het verleden
  • Voortrekken
  • Geen spijt betuigen
  • Niet luisteren
  • Geen dankbaarheid tonen
  • De boodschapper straffen
  • De zwartepiet doorschuiven
  • Een overmatige behoefte om ‘jezelf’ te zijn

En dan heeft hij nog een 21ste gewoonte: doelobsessie. Het is goed om doelen te hebben in het leven, maar we moeten er ons van bewust zijn dat het nastreven van onze doelen geen omgekeerde effecten genereren. Denk hierbij aan je familie of vrienden verwaarlozen of fraudulauze praktijken gaan toepassen om toch maar je omzetcijfers te kunnen realiseren. Goldmith waarschuwt om niet te bezeten te worden van je doel.

Als we ons bewust zijn van de slechte gewoontes waar we ons aan bezondigen, geeft Goldsmith in 7 stappen, van feedback tot feedforward, tips om ten goede te veranderen en er voor te zorgen dat je er zelf beter uit komt, maar vooral ook dat je collega’s de verandering zullen opmerken.

De stappen zien er uit als volgt:

  1. Feedback: als je feedback aanvaardt, weet je hoe je op mensen overkomt en kan je er mee aan de slag. Je bent nu klaar voor de verandering.
  2. Spijt betuigen: Als je geen spijt betuigt, weet je omgeving niet dat je wil veranderen. Durf dus je ongelijk toe te geven!
  3. Publiek maken, percepties managen: eens je je spijt betuigd hebt, moet je een duidelijke campagne voeren zodat je omgeving weet op welke punten je wil veranderen.
  4. Luisteren: goed luisteren is een heel intensief proces. Je denkt na voor je iets zegt, je luistert respectvol naar de ander en als je een antwoord wil geven, stel je je eerst de vraag: ‘is mijn antwoord wel de moeite waard?’ Geef de ander die tegen je praat het gevoel alsof hij de enige persoon in de ruimte is! Mensen zullen zich in jouw aanwezigheid fantastisch voelen.
  5. Bedanken: ga voor een 10 op dankbaarheid. Succes bereik je nooit alleen, je hebt altijd hulp nodig. Durf dan ook de mensen die je helpen daar expliciet voor te bedanken. Dankbaarheid kunnen tonen is een talent.
  6. Follow-up: als je effectief wil veranderen zal deze stap de meeste tijd in beslag nemen. Je hebt kenbaar gemaakt dat je wil veranderen, betrek nu je omgeving door aan hen te vragen hoe je het doet. Op die manier kan je zelf meten hoe ver je al staat in je verandering. Iemand uit je omgeving vragen om je ‘coach’ te zijn in je veranderingsproces, kan gigantisch helpen om ook effectief te veranderen. Een goeie coach vinden, iemand die jou eerlijk feedback geeft, is iets om heel dankbaar voor te zijn.
  7. Feedforward : dit proces vereist 4 simpele stappen:
  • Kies 1 gedraging die je fundamenteel wil veranderen
  • Beschrijf je doelstelling persoonlijk tegen iemand die je kent
  • Vraag die persoon 2 suggesties voor de toekomst die je kunnen helpen die gedraging in positieve zin te veranderen
  • Luister naar die suggesties en schrijf ze op. Geef geen oordeel. Zeg alleen dank je wel!

Herhaal dit proces met meerdere mensen, zodat je meer en meer suggesties krijgt. Het verleden kan je niet veranderen, maar ideeën voor de toekomst zullen je wel helpen om zelf te veranderen.

 

Dit boek is één van de weinige managementboeken dat ik meermaals gelezen heb en dat mij iedere keer weer een spiegel voorhoudt. Je zou dit boek eigenlijk 1 keer per jaar moeten lezen, misschien wel best rond de eindejaarsperiode. Het helpt je om na te denken hoe je het het afgelopen jaar deed, maar vooral om opnieuw met goede voornemens te beginnen in het nieuwe jaar.

Het boek is heel makkelijk leesbaar, veel situaties zijn herkenbaar en je kan onmiddellijk aan de slag met de tips. Het geeft inzicht in wat je als leider minder goed aanpakt en goesting om hier iets aan te veranderen.

Een heel belangrijke boodschap die ik zelf onthouden heb is dat als je iets aan jezelf wil veranderen, nu de beste tijd is om daar mee te beginnen. Hoe druk je het ook hebt, wat je ook nog allemaal wil doen, als je wil veranderen doe het dan nu!

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *