gewoonte en gewoontevorming

Er zijn verschillende manieren om taken gedaan te krijgen.

Ik doe iets omdat ik het wil doen

Gemotiveerd zijn en iets doen omdat men dat wil doen

is er een van. Dit kan werken, maar motivatie is erg afhankelijk van de context. Slecht weer, een opmerking van de chef, een klein fysiek ongemak,… Allemaal redenen waarom de motivatie soms wel en soms niet groot is. Daardoor is het moeilijk en in geval van een belangrijke taak met deadlines zelfs gevaarlijk om hier op te rekenen.

Ik doe iets omdat ik het moet doen

Wilskracht is de next beste manier om iets gedaan te krijgen. Wilskracht is het vermogen om datgene te doen wat je zou moeten doen, ook als je daar op dat ogenblik weinig zin in hebt. Wilskracht negatief gedefinieerd betekent het niet toegeven aan wensen of impulsen waar je eigenlijk niet wenst aan toe te geven.
Deze twee manieren om wilskracht te gebruiken putten uit dezelfde wilskrachtvoorraad, en deze is eindig.
Wilskracht is een vaardigheid die geoefend kan worden, hierdoor stijgt als het ware de voorraad aan wilskracht die iemand voorradig heeft. Wanneer de wilskracht aan het einde van de dag opgebruikt is noemen we dit in het Engels ego-depletion. De voorraad wilskracht kan terug aangevuld worden door rust, meditatie, het ervaren van positieve gevoelens door het tonen van compassion voor andere personen. Goed nieuws ook voor de snoepers en coladrinkers onder ons: ook het eten van suikers vult de voorraad wilskracht terug aan.

Ik doe iets omdat ik het gewoon bent te doen

gewoonte

Dit is verreweg de beste manier om zaken gedaan te krijgen: zorgen dat iets een gewoonte is. Gewoontevorming kennen vele mensen het best door de vele negatieve gewoontes die ze doorheen hun leven hebben aangeleerd: veel te lang uitslapen, roken, impulsaankopen doen, surfen op het net, gamen enzovoorts. Een goede gewoonte aanleren is even moeilijk als een slechte gewoonte afleren. Dit komt omdat gewoontevorming chemisch in de hersenen is verankerd. Er wordt wel eens beweerd dat het aanleren van de nieuwe gewoonte 21 dagen tijd zou vergen, er zijn vele onderzoeken die dit tegenspreken. Het aanleren van een nieuwe gewoonte is afhankelijk van vele factoren en duurt tussen enkele dagen tot enkele maanden.
Het belangrijkste voordeel vanaf het ogenblik dat iets een gewoonte is geworden, is dat dit vanaf dan geen mentale energie meer kost. En zodanig ook geen gebruik maakt van de aanwezige wilskracht. Iets uit gewoonte doen maak je gewoon minder snel moe, dit is zo in onze hersenen geprogrammeerd, vanuit een evolutionair voordeel.

 

eenmaal gestart wordt bewegen gemakkelijk. een gewoonte ontstaat.

Kaizen.

Een manier om nieuwe gewoontes aan te leren is door de Japanse techniek van het Kaizen, dit is een Japans woord hetgeen betekent ‘voortdurend verbeteren’. Robert Maurer beschrijft deze techniek uitgebreid in zijn boek “De kunst van Kaizen , Met kleine stappen naar grote doelen”.
Kleine stapjes zijn makkelijker te nemen, biologisch en vanuit evolutionair standpunt worden zij door de hersenen ook als veiliger beschouwd. Kleine stapjes nemen ter verbetering zijn goed om de bal aan het rollen te krijgen. Ze zijn toepasbaar voor alle mogelijke facetten van het leven, van het uitvoeren van taken tot en met het aanleren van een betere ethiek. Zelfs bij leren is een techniek van het kaizen nuttig, met kleine vraagjes achter grote waarheden komen.

 

Mini habits.

Net zoals bij kaizen is de techniek van de mini habits gebaseerd op heel kleine stapjes. Deze techniek wordt beschreven door Stephen Guise. De meeste doelen die we ons stellen zijn heel groot en daardoor schrikken ze ons af en houden ze ons tegen zelfs al om er mee te starten.
Door een groot doel te herdefiniëren in het meest kleine stapje dat naar dat doel leidt en dat kleine stapje dan dagelijks te doen, breng je een verandering teweeg in je hersenen waardoor deze kleine stap ten slotte een gewoonte wordt. De stap die je elke dag neemt is zo klein dat er geen enkele dag, zelfs niet een dag dat je je wat ziekjes voelt of op een feestdag, er ook maar enige reden is om het stapje niet te nemen.
Op gebied van fitness bijvoorbeeld is het veel beter om elke dag een heel klein beetje oefeningen te doen dan eenmalig heel veel. Stephen Guise startte op deze manier door het doen van 1 push up elke dag. Hoe belachelijk klein ook deze stap, ten eerste bleek dat hij deze kleine stap elke dag kan volhouden, en ten tweede gewoon door de fysica van het starten bleek dat hij op de meeste dagen niet 1 maar meerdere, tientallen, push ups deed. Hij breidde deze techniek uit naar andere gebieden in zijn leven, en slaagde er zo in om succesvol te worden. Door zich elke dag te verplichten om 50 woorden te schrijven slaagt hij erin om twee keer per week een blog te publiceren.

De moeite waard om te proberen? Je kan alvast beginnen met het lezen van beide boeken. Het lezen ervan werkt alvast heel aanstekelijk! Elke dag enkele bladzijden.. tot het een gewoonte wordt.

One Comment

  1. […] minder snel moe, dit is zo in onze hersenen geprogrammeerd, vanuit een evolutionair voordeel’. (link) Dus eigenlijk werken vaste plekjes energiebesparend! Onze hersenen worden minder belast, want we […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *