Focus en concentratie worden flow

Focus² = flow

Wanneer je zelf goed georganiseerd bent en gezorgd hebt dat je bureel opgeruimd is, je hoofd leeg en je e-mail je niet langer stoort dan zijn er dikwijls nog collega’s of anderen in je omgeving die met de beruchte zin “heb je een minuutje” je aandacht komen stelen. Natuurlijk moet je soms je collega’s helpen, natuurlijk leven we nu eenmaal in een sociale omgeving, maar soms is het kunnen werken in een focus zo belangrijk om een taak af te krijgen dat we ook hier oplossingen moeten voor zoeken.

Heb je vijf minuten voor mij?

 

Onderzoeken hebben aangetoond dat de “heb je een minuutje” storingen tot 25% van je dagtijd kunnen innemen. Wat kan je hier aan doen?

Je kan een vraag van een collega prompt weigeren, dit is zeer efficiënt voor je focus maar misschien niet altijd even vriendelijk, misschien heb jij straks je collega zelf ook wel nodig. Je kan de vraag tot hulp uitstellen: “ik heb nu geen tijd voor je maar in de namiddag ga ik je zeker kunnen helpen” (tegen dat de namiddag er is heeft je collega vaak zelf een antwoord op zijn vraag gevonden…). Je kan de vraag proberen te minimaliseren: “veel tijd heb ik nu niet, maar als je je vraag heel concreet een kort formuleert zal ik zien hoe dat ik je kan helpen”. Of ten slotte, heel effectief, je voorkomt dat je gestoord wordt. Als je echt een belangrijke taak te doen hebt, zorg dan dat je ergens werkt waar je niet kan gestoord worden.

 

De pomodoro techniek

pomodoro als middel tot focus
De pomodoro is een techniek die je helpt te focussen

Het doel is niet je volledig af te sluiten, wel gedurende bepaalde momenten zodat je in een focus en tenslotte in flow kan raken.

De pomodorotechniek is een methode voor tijdmanagement, ontwikkeld aan het eind van de jaren tachtig door Francesco Cirillo.

 

Bij deze techniek wordt een kookwekker gebruikt waarmee steeds periodes van 25 minuten (een ‘pomodoro’) geconcentreerd werken aan een taak worden afgebakend. Deze 25 minuten worden vervolgens opgevolgd door enkele minuten pauze, waarna weer een nieuwe periode van 25 minuten wordt gestart. Na de vierde keer kan een kwartiertje gepauzeerd worden.

Ons brein heeft tijd nodig om op te starten. Voor sommige taken wel tot 15 minuten. Iedere keer als je wordt gestoord begint dit proces opnieuw. Dat gebeurt vaak omdat we snel afgeleid zijn.

Meer uitleg over deze Pomodoro techniek vind je in dit artikel erover.  Er zijn talloze boeken over geschreven en ganse websites aan gewijd.

Focus² = flow

De meest  indrukwekkende ‘bijwerking’ van focus is dat wanneer je eenmaal ergens mee bezig bent, het lijkt alsof er van alles vanzelf gebeurt, alsof de dingen vanzelf naar je toe komen..

Focus wordt dan flow.

Flow refereert aan een mentale toestand waarin een persoon volledig opgaat in zijn of haar bezigheden. Wanneer iemand in een flow zit gaat men volledig op in de activiteit en vergeet zichzelf en men verliest elk tijdsbesef: de tijd vliegt voorbij. Mihaly Csikszentmihalyi wijdde hieraan zijn ganse academische leven. Zijn boek : “Flow: The psychology of optimal experience” werd een bestseller. Je vindt hier een bespreking erover.

 

Wanneer je enige tijd in een flow gewerkt heb kan je een gevoel van uitputting ervaren, maar veel vaker zal je nadien een gevoel van hernieuwde energie hebben. Werken in een flow is zo’n geweldig gevoel, we gunnen het iedereen.

En dit is niet enkel ons gevoel, ook de wetenschap ondersteunt dit. Net als bij joggers of andere sporters worden er bij iemand die in een flow zit endorfines in de hersenen vrijgemaakt. Endorfine wordt ook wel eens het gelukshormoon genoemd. Het is ook door deze endorfines dat men neigt naar meer flow.

Focus, morning is golden

Tenslotte nog dit. Geweldig veel onderzoeken hebben dit ondertussen aangetoond: omdat onze energie en onze wilskracht eindig is en deze doorheen de dag stilaan afneemt, is de ochtend het beste ogenblik om geconcentreerd aan moeilijke zaken te werken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *