Lut Wyers, Naar een nieuwe mindset (boekbespreking)

Lut Wyers, Naar een nieuwe mindset, Geef jezelf meer slagkracht (Neno 2015).

Op een bucketlist om te doen vóór haar vijftigste verjaardag schreef Lut Wyers ‘een boek schrijven’ met als afgeleide het onuitvoerbare idee om mensen een open en ondernemende mindset aan te meten. Een geel idee, noemt Lut Wyers dit, een idee dat eigenlijk niet realiseerbaar is maar uiteindelijk toch kan leiden tot een wel uitvoerbaar idee.

En haar idee maakte ze waar. En haar boek schreef ze. En het werd een geweldig boek.

Lut Wyers is een grote Limburgse madam, eigenaar en bezieler van COCOMO. COCOMO organiseert events die vooral uitblinken door hun creatieve en totaalconcepten. Het resultaat is een branding op maat. COCOMO’s slagzin kan tellen en vertelt eigenlijk het hele verhaal : “Je kan de markt volgen, maar wij maken ze nog liever zelf!”

Het resultaat is een raar formaat boekje met daarin stukjes tekst en vele prentjes en symbolen waarin een zwemmende en een op de rug drijvende (dode) vis de rode draad zijn. Lut Wyers plooit in haar boekje fel terug op het werk van Carol Dweck, dat eerder op deze site werd besproken. Ze had in Amerika een ontmoeting met Dweck zelf en, het mag gezegd zijn, Lut las en begreep Dwecks werk inside out.

naar een nieuwe mindset

uitgangspunt en de mindset

Uitgangspunt van de auteur is dat we nooit leerden om te gaan met veranderen. In een lange inleiding koppelt Lut veranderen en mindset aan mekaar. De inleiding eindigt in hoofdstukje vier waarin op enkele bladzijden de kern van Dwecks werk perfect wordt uitgelegd. In een basisschema worden de verschillen tussen de fixed en de groeimindset toegelicht. Dit schema zal doorheen de rest van het boek nog acht keer terugkomen in steeds aangepaste inhoud. Dit geeft absoluut meerwaarde, deze schema’s op zich vormen een mooie samenvatting van de verschillende inzichten van Lut Wyers over een groeimindset.

naar een nieuwe mindset in 8 topics

Het lange hoofdstuk vijf beschrijft dan in acht topics de weg naar een nieuwe mindset. We overlopen hieronder kort.

Creëer doelen zodat je zelf je toekomst bedenkt. Knip in de gewoontes van vroeger, en zet zo stappen op weg naar je toekomst. Knip ook in vaststaande zaken en kijk wat er overblijft, maak zo je toekomst. Heel inventief gevonden voorbeelden doen je als lezer nadenken (knip taal weg en bedenk wat er zou gebeuren als je medewerkers geen Nederlands meer verstaan?). Denk in beelden en gebruik deze als opstap naar verbeelden. Verbeelden is de basis van innovatie. Lut beschrijft het verschil tussen taaldenken en beelddenken. Als 100% taaldenker begrijp ik dat verschil. Als echte beelddenker moest de auteur waarschijnlijk genoeg moeite doen om de ruimte tussen de beelden op te vullen met woorden zodat de lezer haar beeldengang begrijpen kon. En nog, ik heb verschillende paragrafen en zinnen herhaaldelijk moeten herlezen…

Neem je eigen verantwoordelijkheid en wees baas van je eigen problemen en uitdagingen. Een kernbegrip in het mindsetverhaal en een reactie op de veranderende wereld. Lut legt hier een belangrijke nadruk op eigenschappen van leiders, met betrokkenheid en vertrouwen in de hoofdrol. Ze eindigt deze topic met alweer een geweldige vondst in de vorm van Mister Not Yet, als vertegenwoordiger van de kerneigenschap van de groeimindset: ik kan of weet dit nog niet. Miss feedback zorgt dan weer voor de nodige benzine op de weg naar groei.

Beslissen in onzekerheid. Grijsdenken als tegenovergesteld aan zwart wit denken, diep denken tegenover snel denken met voor de hand liggende oplossingen. Lut noemt dit ‘blijf in de vraag’ en biedt een (alweer heel inventief)  alternatief op het gekende vijf keer waarom vragen of de 5M vraagmethodiek. Deze topic sluit af met de oproep om met kleine stappen en met nadruk op het proces in plaats van het resultaat stilaan te verbeteren. Tussendoor nog een goede vondst die het zetten van kleine stappen ondersteunt: maak in je organisatie een cultuur waarin je vergeving kan krijgen (in tegenstelling tot de cultuur waar je toestemming moet vragen).

Beter en meer denken om daardoor meer perspectieven te vinden is het vierde topic . Luister naar anderen en zorg dat je alle standpunten hoort. Lut waarschuwt hier tegen een overdreven focus die samen met te vaste doelstellingen het creatieve proces verstoort. (Op BeterAnders schrijven we regelmatig over focus als voorwaarde om iets te bereiken. Het is interessant te leren hoe er aan dat verhaal twee vensters zitten, in de BeterAnders workflow en creativiteit schreven we er al eens over).
Serendipiteit, we zaten er op te wachten, het ‘toeval ‘dat zorgt dat je iets ziet of vindt. Maar het is eigenlijk geen toeval. Net zoals Barbara Oackley dat in haar boek ‘a mind for numbers’ uitlegt : lady luck bevoordeelt degene die zoekt en werkt en leert. Lut is voorzichtiger en laat expliciet in het midden of toeval een gave dan wel geluk is, want ze beseft goed, de lezer van haar boek weet wel beter..
Deze topic borrelt verder zoals de gedachtegang van Lut, heel associatief. Het gele denken (herinner je, niet realiseerbare ideeën die plots toch leiden tot geweldige en wel uitvoerbare invallen) wordt in de metafoor van het water, dat normaal in een bedding loopt maar vanuit een waterval allerlei nieuwe en onverwachte stromen en oevers vormt, beschreven.

Vertrek vanuit je eigen identiteit maar kijk en gebruik de context. Mobiliteit en houdbaarheidsdatum als representaties van de context. Doe enkel zaken als ze waarde creëren. Een wat overbodig topic in het verhaal (maar het zou kunnen dat ik het juiste beeld niet gelezen kreeg…).

Het zesde topic gaat over doen als manier om te zien waar het zal fout lopen. Om daar dan weer van te leren. Een heel mooi beschreven onderdeel in het boek. Met vele metaforen en impliciete beelden. Kies je weg terwijl je rijdt, maak je reis in etappes en bezie ook fouten als een etappe, en zelfs een knappe herinterpretatie van de pareto-analyse: een fout op zich is maar 20%, de overige 80% is wat je ermee doet en eruit leert.

Het voorlaatste topic gaat over samenwerken. Met bruggen bouwen, de uitnodiging om vele stakeholders te kiezen. Is wat een open deur die Lut hier intrapt en had voor mij niet echt gemoeten, maar het vormt wel een perfecte link naar het laatste topic.

Waardeer en gun. Wat een prachtig gekozen woord: gun. Lezers van deze site kennen onze appreciatie van Marshal Goldsmith. Deze zinnen had door hem geschreven kunnen zijn. In deze topic andermaal twee vondsten: ook gunnen kan je leren en tenslotte doe goed goed. (geen spoiler alert hier: wie dit wil begrijpen zal Luts boekje moeten lezen..).

‘Naar een nieuwe mindset’ van Lut Weyers eindigt met een heel korte epiloog. Een beeld en enkele woorden. Ik had er weer mijn werk aan om tussen de zinnen door de bedoeling te begrijpen!

Tot besluit

Een geweldig boekje. Het nodigt op talrijke momenten uit om zelf zaken te proberen en boven je eigen haag te gaan uitkijken. Het is een heel goede vertaling van de inzichten van Carol Dweck over de fixed mindset en de groeimindset naar praktische inzichten over wat veranderen voor een ondernemer kan betekenen. En vooral hoe hij dit veranderen op gang kan zetten. Als 100% taaldenker was een tweede wat tragere lezing voor mij nodig en nuttig. En dan begrijp je veel van de beeldspraak wat beter.

Eindconclusie 1. Zoals ik ook al schreef over Mindset van Carol Dweck: elke leraar en ouder, maar in dit geval ook, elke ondernemer en leidinggevende zou ‘Naar een nieuwe mindset’ van Lut Wyers moeten lezen.

Eindconclusie 2. Een mens zou jaloers worden dat hijzelf niet zo een boekje als ‘Naar een nieuwe mindset’ schreef. Maar dat gevoel is in tegenstelling tot waarderen en vooral, tot ‘gunnen’. Dus bij deze: proficiat Lut!

Uitgegeven door Neno. Voor 17.95€ in de standaard boekhandel of bij bol.com: https://www.bol.com/nl/p/naar-een-nieuwe-mindset/9200000049663245/