Bepaal heel zorgvuldig waar jij je tijd aan geeft!

Kies en doe!

Wij willen veel, onze chef wil veel en onze collega’s en familie willen nog meer. En toch is de tijd die we hebben beperkt. Bepalen wat jij allemaal zou moeten en willen doen is daarom stap 1. Maar tientallen jaren timemanagement ten spijt slaagt niemand er ooit in meer uren bij te maken. En daarom is er de nog belangrijkere stap 2: kies wat voor jou het meest waarde toebrengt. En dan de laatste stap: start en voer uit wat jij zo belangrijk vond.
10, 6, 5, 1 Dat is wat enkele beroemde auteurs hierover zeggen.

10

Brian Tracy gaat in ‘No excuses: the power of self-discipline,’ heel uitgebreid in op de problematiek dat mensen om te beginnen geen doelen stellen en daardoor niks bereiken. Natuurlijk bereik je niets zegt hij, als je niet weet wat je wil, zal je er nooit aan starten en zal je alle excuses van de wereld verzinnen om niets (zinvols) te doen. Hij bespreekt dan het stellen van doelen op alle mogelijke levensgebieden om dan op het einde zijn toverstok uit zijn hoed te toveren. Je hebt nu over zowat alles doelen geformuleerd zegt Tracy dan, kies daaruit nu de tien belangrijkste. Schrijf deze nu op. Zet ze in volgorde van belangrijkheid. En begin NU aan de eerste. En werk daaraan door tot je dat doel bereikt hebt. Als je dit leest nadat je een heel boek hebt doorworsteld, dan is dat wel even slikken, maar het is ook heel ontnuchterend. En het werkt!

6

Bijna een eeuw geleden vond Charles Schwab, eigenaar van de Bethlehem Steel Company dat zijn bedrijf het niet meer zo goed deed. Hij sloot met een consultant een contract voor advies. Ze kwamen overeen dat Schwab de consultant zoveel zou betalen als hij vond dat diens advies na drie maanden waard was. Wat kreeg hij als advies? Aan het eind van de dag moest elk lid van zijn management team een to-dolijst met daarop maximaal zes belangrijke taken voor de volgende dag opstellen, en deze dan in volgorde van belangrijkheid ordenen. De volgende dag moesten ze dan die taken één voor één afwerken. Ze mochten een volgende taak niet starten totdat de vorige was afgerond. Elke overblijvende taak aan het eind van de dag moest worden toegevoegd aan de top van de lijst van de dag nadien. Na drie maanden was het pay off dag. Hoeveel verdiende de consultant?  Schwab betaalde hem 25.000 dollar voor dit advies. Een eeuw geleden!

kies uit je zes doelen

werk aan je belangrijkste taak tot ze gedaan is, en begin dan pas aan de volgende. Ivy Lee (credits Wikipedia)

De consultant was Ivy Lee en sedertdien heet dit in managementliteratuur de Ivy Lee methode. Ivy Lee was overigens niet de minste. Hij was ook de persoonlijke adviseur van de Rockefellers en werkte voor America’s grootste bedrijven.

Hoewel hij vooral werkte in de public relations is zijn naam bekend door zijn rol in de Bethlehem steel compagny. Hij stierf op 57 jaar met een indrukwekkend palmares, te beschouwen als een even indrukwekkend bewijs van de werkzaamheid van zijn methode om aan je belangrijkste taken te werken..

 

5

Peter Bregman is een succesauteur en heeft zijn eigen consultancy firma waarmee hij leiderschap ondersteunt en coacht. In zijn boek ’18 minuten: een revolutionair nieuw plan: manage je leven in 18 minuten per dag’ spreekt hij over zijn jaarlijkse focus en raadt iedereen aan om maximaal 5 doelen per jaar op te nemen. Hoewel hij toegeeft dat het aantal 5 eerder arbitrair is, motiveert hij de beperking van keuzes ook weer omdat we niet voldoende (vul zelf maar in) focus, tijd, aandacht, energie, … hebben om alles te doen. En omdat kiezen nu eenmaal moeilijk is als er zich heel veel opportuniteiten voordoen, betekent dit dat we met veel te veel, maar niet met het juiste bezig zijn. En dus, zegt Bregman, kies elke jaar heel zorgvuldig die vijf doelen of gebieden waar jij het verschil zal maken.

En als er dan toch eens een moment komt dat de tijd beperkt is en je niet goed kan kiezen uit deze vijf? Maakt niet uit zegt Bregman, kies dan gewoon uit één van de vijf, zo fel kan je je niet vergissen, in elk geval zal je steeds je tijd aan iets belangrijks geven. En als iemand mij iets vraagt wat niet in een van die vijf doelen past? Dan zal ik er heel beleefd voor passen zegt Bregman. Echt het grootste deel van wat ik doe, past altijd in één van mijn vijf doelen van dat jaar.

kies de vijf belangrijskte uit je vijfentwintig doelen warren buffet

Zorg dat alles wat je niet kiest te doen heel ver uit je blikveld is. Warren Buffet (credits Wikipedia)

Ook Warren Buffet heeft hier zijn mening over. “Lijst je top 25 doelen op, kies de vijf die je het meest waarde toekent en behandel vanaf dan de overige twintig als ‘ten allen prijze te vermijden’. Want zij zijn het gevaarlijkst. Deze min of meer aantrekkelijke doelen houden jou bij uitstek van je echt belangrijke prioriteiten!”.

Je kan van Warren Buffet moeilijk beweren dat hij niet succesvol is. Als vermoedelijk rijkste mens ter wereld laat hij hierover niet veel twijfel.

 

Lezers van BeterAnders weten dat ik regelmatig eens naar Warren Buffet verwijs. Vooral het boven genoemde advies over het kiezen van doelen en nog meer zijn waarschuwing om de rest heel uitdrukkelijk aan de kant te laten, plaatsen hem in mijn top. Maar daarnaast is er zijn eigen verklaarde basis voor succes: hij brengt 80% van zijn tijd lezend door. Op de vraag wat Warren Buffet’s sleutel tot zijn succes is, antwoordt hij: “Lezen. Veel lezen. Ik zit de hele dag door in mijn kantoor – alleen maar te lezen.”

1

Robin Sharma is een merkwaardig mens. Hij schreef vele geweldige boeken. Van The_Monk_Who_Sold_His_Ferrari‘The leader without a title” verkocht hij zes miljoen exemplaren. Bekend is ook ‘The monk who sold his ferrari” en de verschillende uitvloeisels hiervan (zie hier voor een overzicht). Van Robin Sharma is de fameuze 90-90-1 regel. Besteed de volgende 90 dagen elke dag de eerste negentig minuten aan de ene meest belangrijke zaak in jouw leven. Je kan dat zien als elke dag aan je belangrijkste doel werken of elke dag de eerste 90 minuten aan de belangrijkste taak besteden. Deze 90-90-1 regel is echt heel moeilijk om te doen, laat staan om vol te houden gedurende wat langere tijd, maar het is bij uitstek de krachtigste manier om effectief iets gedaan te krijgen.

10, 6, 5, 1. Wat moet jij nu als grondgetal nemen voor de doelen en taken die jij op je bord neemt? Op zich maakt dat precieze aantal niet echt uit. Als je maar de boodschap neemt: je kan niet alles doen en dus moet jij steeds kiezen waaraan jij je tijd geeft. En hou daarbij steeds in het achterhoofd: als jij dat niet voor jezelf kiest, dan zal iemand anders dat voor jou doen.

Na al deze adviezen om te kiezen uit de vele opportuniteiten rest ons nog de derde stap. En dat is starten en doen. Misschien de allerbelangrijkste stap, maar toch, als je niet bezig bent met je belangrijkste zaken, waarvoor is het dan goed dat je je afbeult? Naast de 90-90-1 regel van Sharma is de vijf-minutenregel om momentum te creëren waarschijnlijk het beste advies dat je ooit volgde.

Probeer zelf eens wat van deze adviezen uit en laat ons een bericht over je ervaringen. Wij bij BeterAnders leren graag bij.

 

Gebruikte bronnen:

TRACY B., No excuses: the power of self-discipline, Vanguard Press, 2011
BREGMAN P., 18 minuten: een revolutionair nieuw plan: manage je leven in 18 minuten per dag, Boekerij, 2013
SHARMA R., 90/90/1 theorie in diverse blogs , www.ROBINSHARMA.com

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *