Noteer in OneNote wat je met iemand wil bespreken Deel 1/3 : geen gedeeld notieblok

Als je geen notiteblokken deelt:
Labels (tags) in OneNote helpen je om te BesprekenMet items te verzamelen.

In de BeterAnders workflow werken we met lijstjes: een takenlijstje, een misschien/ooit lijstje, een opvolglijstje. Zaken waar je nu niets mee gaat doen, maar die je op een bepaald moment of in een gepland overleg met iemand wil bespreken horen op je te bespreken met lijstje in OneNote.

Bij het leegmaken van je inbox of gewoon in de periode tussen 2 overlegmomenten door verzamel je via OneNote alle te bespreken punten. Als je overleg er aankomt zie je zo dadelijk wat je moet bespreken en vorm je je Bespreken met lijst.

Hoe gebruik je labels in OneNote?

Naast de indeling in notitieblokken, sectiegroepen, secties en pagina’s kan je in OneNote ook labels mee geven. Je kan dit doen op het niveau van een pagina, maar je kan binnen een pagina ook een label geven aan een stukje tekst. Er is binnen OneNote een functie ‘labels zoeken’. Met deze functie kan je over alle pagina’s heen een bepaald label terug vinden.

De labels kan je gebruiken over alle pagina’s, secties en sectiegroepen heen. De labels zijn dus vooral bedoeld om zaken terug te vinden die een link met elkaar hebben maar niet in dezelfde sectie of sectiegroep zitten.

Hoe maak je een label aan?

Ga naar tabblad ‘start’

Klik op het pijltje naast de labels

Kies ‘tags aanpassen’

Je kan nu een ‘nieuwe tag’ toevoegen of ‘tag wijzigen’

Via de pijltjes in het scherm dat je krijgt als ‘tags aanpassen’ kiest, kan je de volgorde van je labels aanpassen. De eerste 9 labels die in je overzicht staat kan je gebruiken via functietoetsen: ‘ctrl + 1 (tem 9)’

Zie hieronder enkele schermopnames :

Welke labels maak je aan?

Je kan aangemaakte labels gebruiken voor overlegmomenten met je leidinggevende, collega’s en medewerkers. Voor elk van deze personen maak je daarom ook een label: bespreken met A, bespreken met B, … .

Daarnaast kan je de labels ook gebruiken voor de overlegmomenten waar je als voorzitter verantwoordelijk bent en dus de agenda op maakt, maar ook voor andere overlegmomenten. Via het gebruik van de labels kan je doorheen de week, maand, … agendapunten op een makkelijke manier bijhouden. Op het moment dat je de agenda maakt of agendapunten doorgeeft, kan je via de optie ‘labels zoeken’, gemakkelijk van je verzamelde agendapunten een agenda aanmaken en versturen.

Gebruik enkel markeerbare labels

Een extra tip: gebruik enkel de ‘markeerbare’ labels. OneNote voorziet heel wat verschillende soorten labels, maar de markeerbare kan je effectief uitvinken als je ze niet meer nodig hebt. Je kan je overzicht dat je krijgt als je labels gaat zoeken zo opmaken dat je enkel de niet uitgevinkte labels ziet. Dat zijn de labels waar je effectief nog iets mee moet doen.

Zoals we al eerder aangaven, kan je de labels overal in OneNote gebruiken: bij de titel van een pagina of voor een stuk tekst. Op het moment dat je gaat zoeken, ga je net bij dat stukje tekst uitkomen waar je je label bij gezet hebt.

Zoek je labels terug

Labels zoeken doe je met de er voor voorziene functie. Als je aanvinkbare (markeerbare) labels gebruikte, dan kun je de optie aan/uit zetten zodat je enkel nog de openstaande labels ziet.

Vanuit het label klik je rechtstreeks door naar de paragraaf of pagina in OneNote waar je het label plaatste.

In de volgende twee berichten bespreken we een methodes om te werken met een BesprekenMet lijstje in OneNote als je wel werkt met gedeelde notitieboeken. We leggen je dan ook uit hoe je linken legt van het ene naar het andere document in OneNote.

Comments are closed.