TED talks : the official TED guide to public speaking / Chris Anderson. (boekbespreking)

Een handleiding om in het openbaar te spreken, een bloemlezing van tips en grenzeloze reclame voor de TED talk.

 

Chris Anderson is de fiere eigenaar van het merk TED-talk. Onder zijn leiding groeide het fenomeen uit tot een wereldevent met elke dag wel ergens enkele tientallen TED of TEDx talks en werd het ook een ongeëvenaard online succes met alle TED talks gratis ter beschikking. Vanuit zijn ervaring met de sprekers schreef Anderson dit boek. Naast een eindeloze lofzang van het fenomeen ‘spreken in het openbaar’ is dit boek een heuse handleiding met alle do’s en dont do’s van presenteren.

ted talk boekIn essentie, zo zegt Anderson, is een TED talk niets anders dan een nieuwe versie van het vroegere kampvuurverhaal. Zo werd vroeger kennis overgedragen, en dat is op vandaag nog steeds de essentie van elke presentatie in het algemeen en van een TED talk in het bijzonder: een idee planten in het hoofd van je toehoorder. We zijn het wat verleerd, maar iedereen kan het leren. En iedereen zou het moeten leren.

De kernboodschap uit het boek.

Zorg dat je een idee hebt en neem je lezer mee op een uitstap. Iedereen heeft ideeën en maakt van alles mee. Het mag, maar hoeft niet een levenswerk te zijn. Maar zorg wel voor een idee. Als je geen inhoud te vertellen hebt, en als je enige doel is om te gaan schitteren op een podium, dan lees je best een ander boek.

Het is een eer als vele mensen naar jou willen komen luisteren en jou een beetje van hun tijd willen geven. Het is jouw plicht om hen daarvoor dan ook iets terug te geven. Zowel in de inhoud die je vertelt, als in de verpakking waarmee je dat brengt. En hierover gaat het grootste deel van Andersons boek.

Wat je niet moet doen als je gaat spreken voor een publiek is enkel gaan om te verkopen, wat freewheelen door alle mogelijkheden waarover je allemaal iets zou kunnen vertellen of over je eigen organisatie spreken. Zorg vooral dat je je publiek wat geeft.

Wat je daarvoor wel moet doen is vertrekken vanuit 1 centraal idee, en dat idee zodanig uitwerken én inkorten dat het perfect binnen je tijd past. Leg uit waarom dat idee van jou zo belangrijk is en ondersteun dat met voorbeelden. Probeer niet te zeer over een probleem te spreken, maar eerder over een idee, een oplossing.

Je kan de volgende checklist volgen als je de hoofdlijnen van je voordracht bepaalt: ben ikzelf voldoende gepassioneerd over dit thema? Wekt het de nieuwsgierigheid van mijn publiek? Zal het voor mijn publiek een verschil maken als ik mijn kennis erover overdraag? Is mijn informatie nieuw genoeg of is het terrein al helemaal platgetreden? Kan ik in d gegeven tijd dit thema voldoende uitwerken? Ken ik er zelf genoeg over en heb ik voldoende credibiliteit om erover te spreken? Kan ik mijn hele voordracht in 15 woorden samenballen en zal deze samenvatting voldoende interesse oproepen om mensen naar mijn voordracht te laten luisteren?

 

Anderson geeft dan enkele tips voor een goede structuur. Deze zijn rechttoe rechtaan: inleiding, wat context waarom dit een belangrijk idee is, de belangrijkste concepten, de implicaties van deze concepten en een conclusie.

Alles gaat erover om jouw idee in de hoofden van je publiek te krijgen zegt Anderson. En daar heb je enkele technieken voor:

  1. Zorg voor een verbinding met je publiek. Wees voldoende persoonlijk. Want als je publiek jouw kennis en ideeën niet opneemt kan je het moeilijk in hun hoofd duwen. En je publiek heeft de nodige wapens om zich tegen jou te beschermen: scepticisme, wantrouwen, verveling, onbegrip, afkeer..

Hieronder enkele zaken die je hierbij kunnen helpen: maak oogcontact, laat je kwetsbaarheid zien, laat mensen lachen, parkeer je ego voor je het podium opgaat, vertel een verhaal, laat alle clan-denken achterwege, behalve als je voor één en één enkele clan spreekt, vertel verhaaltjes en parabels.

  1. Leg alles goed uit, ook de moeilijker concepten. Zorg dat je de beginkennis van je publiek goed kent, zaai nieuwsgierigheid, breng nieuwe concepten één voor één in en bouw hierop verder, gebruik metaforen en geef voorbeelden.
  2. Overtuig je publiek. Geef hen redenen waarom jouw idee het juiste is. Laat hen inzien dat zoals zij nu de wereld zien niet de juiste manier is. Bouw je redeneringen zorgvuldig op en gebruik alle redeneertechnieken die er bestaan. Onderzoek samen met je publiek wat er niet of juist wel goed is, wat kan of wat juist niet kan. Maak hen mee detective in de zoektocht naar oplossingen.
  3. Zorg voor openbaring en verwondering. Laat je publiek hun adem inhouden. Verwonder hen. Geef demonstraties. Geef ze een droom met jouw verhaal hoe jij de toekomst ziet.

 

Een goede voordracht moet heel goed voorbereid worden.

Slides in je voordracht kunnen pijn doen. De gouden regel is hoe minder hoe beter.

De slides die je gebruikt moeten uitleg geven, mooi zijn en moeten onthullen. Slides zijn nooit zomaar een samenvatting van je tekst. Maximaal drie lettertypes per slide, alles in minimaal 24 pitch. Voor het kleurgebruik is de regel: simpel en contrastrijk. Geen bullets, streepjes, geen onderlijnen en italic. Enkel vet werkt soms. Bouw je slides op, maar zonder onnodige animatie. Gebruik eventueel korte video’s. Probeer alles op voorhand uit, zowel technisch als voor mensen. Gesukkel tijdens je presentatie wil je absoluut niet. Zie wat werkt en wat niet werkt. Neem je presentatie minstens op twee verschillende media mee, vertrouw nooit enkel op jouw pc of die van de organisator.

 

Je hebt je verhaal goed geschreven, en je ondersteunt alles met je slides. Dan rest dé grote vraag: schrijf je alles uit en leer je dat van buiten of studeer je per dia je verhaal in grote lijnen in? Dat hangt heel fel van jou af. Hoe spreek jij het best? Maar hoe dan ook, zorg dat jij je verhaal feilloos kent.

Aflezen doe je nooit! Een grote desk waarachter je je verschuilt is niet meer van deze tijd. Zorg dat jij je tekst kent. Je publiek verdient dat. Oefenen, oefenen, oefenen. Alleen, voor de spiegel, voor je partner of vriend. Ook de groten der aarde bereiden hun presentaties minutieus voor en oefenen deze. Wat goed is voor Bil Gates of Monika Lewinski, werkt ook voor jou.

Chris Anderson beschrijft in enkele hoofdstukken dan nog alle mogelijke verdere voorbereiding (kleding, technische hulpmiddelen..). Hij eindigt zijn boek met enkele hoofdstukken over de geschiedenis en de verdere evolutie van de TED taks. Dit is wat meer promotie voor zijn eigen zaak dan wat anders. Is amusante lectuur, maar maakt je verder niet veel wijzer.

 

Chris Anderson schrijft en spreekt vlot (ik beluisterde zijn boek in MP4 formaat en las het in epub). Het hele werk is als het ware een opeenvolging van kortere TED talks. Korte hoofdstukken. Heel zorgvuldig opgebouwd zoals hij ook aanmoedigt om je eigen presentatie op te bouwen. Vele stijlelementen, do’s en donts. Logische opbouw met heel vele voorbeelden uit succesvolle TED talks. (als je deze noteert heb je straks voldoende materie om zelf enkele uren de meest interessante TED talks te beluisteren of te bekijken). Het boek leest daardoor heel vlot. Het is onderhoudend én leerzaam.

 

Het TED Talk boek van Chris Anderson is echt aan te bevelen voor iedereen die regelmatig in het openbaar moet spreken. Of voor de student of cursist die een thesis of ander werk moet verdedigen. Of de CEO die zijn mensen wil inspireren tijdens de jaarlijkse beleidsplanmeeting of andere evenementen die het gevaar voor saaiheid met zich meedragen.

Na het lezen van dit boek zal je sowieso heel veel beginnersfouten niet zelf moeten ondervinden eer je ze kent, maar zal je ook echt elke volgende presentatie zorgvuldiger dan ooit voorbereiden.

 

Ik las het boek met heel veel plezier. Omdat er zoveel waardevolle kennis instaat om een ambacht dat velen onder ons nooit echt goed leerden, gedegen onder de knie te krijgen besteedde ik veel aandacht aan deze bespreking. Ze werd daardoor langer dan meestal.

 

Conclusie, maar die had je al wel door: op een draf naar de boekenwinkel. De zomer is ideaal om voor eens en voor altijd te leren spreken in het openbaar. En Andersons boek is hiervoor ideaal.

 

Voor de hardcore lezers zet ik hieronder nog enkele titels die dezelfde materie behandelen. Ik las ze zelf niet, dus neem het voor wat het waard is.

Carmine Gallo, Talk Like TED: The 9 Public-Speaking Secrets of the World’s Top Minds Hardcover  2014

De website van TED vindt je hier: https://www.ted.com/

 


Vind je onze artikels de moeite waard? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief. Je hoeft dan nooit iets te missen.