Doe nu, wat nu kan

Stel taken niet onnodig uit als je ze heel snel kan uitvoeren

 

In de vorige blog bespraken we dat zaken die tijdsgebonden zijn, in je agenda moeten komen. Voor zaken die niet tijdsgebonden zijn, stel je je de vraag of je het onmiddellijk kan doen. Zaken die je onmiddellijk en snel kan doen, doe je onmiddellijk. Anders kost het je meer tijd en moeite om ze als taak in je systeem te definiëren. Maar ze moeten snel kunnen gebeuren.

David Allen spreekt in zijn boek ‘Getting things done’ over de 2 minuten regel.Wees hier een beetje strikt op.

Deze regel geldt voor alle taken die je wil doen: het verwerken van je mails, het advies vragen aan een collega, het voorbereiden van een vergadering, schrijven van een verslag. Alles wat dadelijk en kort kan, doe je onmiddellijk, al het andere gaat met een prioriteitsbepaling naar je takenlijst. Je wil immers niet dat alles uitdijt. Zo is het oppassen met snel een telefoontje, dat wil wel eens tegenvallen in tijd. Of met een complex antwoord op een mail. Of het even opmaken van een gevraagde tabel.

Wat je niet onmiddellijk kan uitvoeren, stuur je naar je takenlijstje. En daarvoor verwijzen we je graag door naar de volgende blogs.