De gom, een middel om datgene wat teveel is te deleten.

Een hulpmiddel om tijd vrij te krijgen voor belangrijke zaken.

Elke dag weer krijgen we stapels taken op ons bord. In het beste geval zijn het stukjes werk die ons brengen naar onze doelen. En die ons waarde geven. Misschien komen ze vanuit de mailbox. Of uit to do’s van vergaderingen. Maar soms moeten we wat van die stapel deleten.

Want omdat er zoveel op ons afkomt en we nu eenmaal niet alles gedaan krijgen, stapelen de zaken zich soms op. En soms raken we zo in een situatie dat we achterlopen.
De wereld verandert snel. De context waarin we zaken wilden of moesten doen, verandert heel snel mee. Soms sneller dan dat wij onze doelen, taken of vragen afgewerkt kregen.

met een gom kan je zaken deleten

Met een gom verwijder je wat teveel is

Maar gelukkig ontdekte de Britse chemicus Joseph Priestley in 1770 de gom. Ondertussen kennen we de gom in zijn veel modernere variant in de vorm van een backspace- of deletetoets. Maar de vraag is, gebruiken we hem voldoende?

Er is nooit tijd genoeg om alles te doen.

Dat betekent dat we moeten kiezen wat we niet doen. En dus moeten beslissen welke zaken we deleten of verwijderen.

Dweil niet met een open kraan.

Aan de bron verhinderen dat er teveel taken op je bord komen als eerste. Weggommen wat we niet zullen aanpakken. Als je snel enkele ferme stappen wil maken in je streven naar succes, dan zullen de volgende drie adviezen je meer helpen dan al het Latijn dat je ooit studeerde of alle cursussen MBA die je ooit volgde.

  • Zeg meer “neen”.
  • Delegeer alles wat jij niet perse zelf hoeft te doen.
  • Sluit resoluut je internet enkele uren per dag af.

Als je op een dood paard zit, dan stap je beter af.

Je schreef je doelen en je maakte beleidsplannen. Je deed dat met je toenmalige kennis en in de toenmalige context. Maar misschien klopt deze nu niet meer? Verspil geen verdere energie aan wat geen waarde meer brengt. Zelfs al heb je er al veel tijd in gestoken, als het geen waarde meer brengt, stop er dan mee.
Zuiver je takenlijst regelmatig uit. Na enkele weken stilstand in je mailbox zijn mails hopeloos verouderd, delete ze of sleep ze naar je archief. Je gaat ze niet meer nodig hebben!

Lange lijstjes zijn slechte lijstjes.

In de BeterAnders workflow moedigen we je aan om met lijstjes te werken. Je Takenlijst, je BesprekenMet lijst, je WachtenOp lijst, je Agenda. Bekijk al die lijstjes regelmatig en verwijder heel resoluut alles wat niet meer aan de orde is. De wereld gaat zo snel, eer je het weet mis je wat nu belangrijk is omdat je bezig bent met wat eens belangrijk leek.

De kerktorenhaan draait niet altijd.

Maar opgepast! Het bovenstaande is absoluut geen pleidooi om enkel maar mee te draven op de waan van de dag. Je missie en je doelen zijn absoluut richtinggevend. Zij bepalen wat waardevol is. Schrap ze niet te snel omdat anderen je via je mailbox proberen er van te overtuigen dat enkel een oplossing van hun problemen het leed uit de wereld zal helpen!

Dat is namelijk niet zo.