BoekBespreking

Wil je zelf wat inspiratie om een goed boek te lezen? Op deze link vind je mijn huidige en afgewerkte leeslijst. De lijst wordt steeds aangevuld!

Hieronder vindt u recente boekbesprekingen. Klik op de link voor een uitgebreide bespreking.

BOEKBESPREKINGEN:

1. Chris Bailey, The productivity project,Accomplishing More by Managing Your Time, Attention, and Energy, 2016. In plaats van werken te gaan na het behalen van zijn MBA ging Chris Bailey een jaar lang alle mogelijke manieren om productiever te zijn zelf uitproberen. Meten is weten, zo moet hij gedacht hebben. BeterAnders las het boek en maakte er deze bespreking over.
  2. Kim Scott, Radical Candor, Be a Kick-Ass Boss Without Losing Your Humanity, 2017. Een topboek van een top CEO. Een heel begrijpelijk en vooral inspirerend boek over een belangrijk aspect van leidinggeven: feedback geven. Erg uitgebreid, met theorie en praktische handvaten. Je krijgt ook ene inkijk in d emanier waarop bij toporganisatie (Google, Apple) op managementniveau gewerkt wordt. Een echte aanrader. De link met BeterAnders is misschien niet zo duidelijk, maar is er wel degelijk. Eerst zo zegt Kim Scott, zorgen voor een cultuur van samenwerking en feedback geven, als iedereen dan in alle duidelijkheid aan het werk is, dan rest er voor jou als chef de tijd voor jouw eigen werk. Je vindt hier de review.
  3. Jared Diamond, De ondergang (2013). Waarom zijn sommige beschavingen verdwenen en hoe kan de onze haar ondergang voorkomen? Een doorleefd boek vol met feiten en voorbeelden. Een onvoorstelbare hoeveelheid ervan. Het boek is van een deprimerende werkelijkheid. Maar iedereen zou het eens moeten lezen. We schreven hier een review.
  4. Gary Keller Jay Papesan, The One Thing,The Surprisingly Simple Truth Behind Extraordinary Results, 2012. Een boek waarin je lang leest. Het behandelt zowat heel het repertorium van effectiviteit en efficientie. Goed leesbaar, soms wat langdradig. Maar ik beveel het toch van harte aan. de kernidee: kies op elke van je levensdomeinen dat ene ding wat daar bovan elles waarde aan geeft en werk daaraan. We maakten een lange review.
  5. Jared Diamond, Zwaarden, paarden en ziektekiemen 2000,2013. Opnieuw een aanrader. een geschiedenis van 15000 jaren overheersing en uitroeiing van dieren en andere culturen. De hamvraag: waarom konden wij vanuit Eurazië al die andere culturen opruimen, en gebeurde dit niet andersom? Waarom maakten wij van Afrika onze kolonie en maakten de Afrikanen ons niet tos slaaf? Een simpele vraag met wa ingewikkelde antwoorden. Logisch opgebouwd boek. Met een ondenkbare schat aan feiten en documentatie. We schreven een lange bespreking.
  6. Hans Crampe en Luc De Muynck, Black Belt, lean in zorg en welzijn, 2017. Een boek van enkele autoriteiten in lean in Vlaanderen. Een mooi en zeer leesbaar overzicht van het lean gedachtengoed. Erg logisch opgebouwd, met vele voorbeelden, vele termen en vooral een boek dat je doet goesting krijgen om zelf met lean aan de slag te gaan. Een aanrader. We schreven een lange bespreking.
  7. Dacher keltner, De machtsparadox, 2016. Een totaal andere kijk op leiderschap, zo lezen we in de ondertitel. Je krijgt macht van anderen door je eigen aardig gedrag. Eens iemand de macht heeft verworven heeft een mens de neiging om zich ambetant en pedant te gaan gedragen. En door dit gedrag verliest je de macht weer. Dat is de machtsparadox. Iedereen die wil of moet leidinggeven, zou dit boek eens moeten lezen. Bijna zo fundamenteel als ‘leiderschap ontraadseld’ van Manfred Kets de Vries.
  8. Jared Diamond, de derde chimpansee, evolutie en toekomst van het dier dat mens heet, 2013. Een must read boek van een heel geleerd mens. Optimistisch in de start (wij zijn anders dan de apen) pessimistisch op het eind (wij zijn goed bezig om de hele boel zodanig te vernietigen dat leven onmogelijk wordt). Meer dan 400 pagina’s makkelijk geschreven en vlot leesbare feiten, kennis en hypotheses. Maar daarom niet minder beklijvend. Een aanrader.
  9. Josh Davis, Two awesome hours, 2015. Een wat eigenzinnige kijk op timemanagement. Hoewel met andere accenten, toch in lijn met ons eigen boek “Meer bereiken? Dan doe je het beter anders!” Davis geeft vijf invalshoeken die je helpen je leven beter te structureren en te ordenen, en, vooral, meer te bereiken. Best aan te raden, hier en daar wat kort door de bocht. Maar Davis is zoals BeterAnders een aanhanger van effectiviteit boven efficiency.
  10. Manfred Kets de Vries, leiderschap ontraadseld, 2015. Hoe wordt u een succesvol leider? staat op de achterflap. Wie zou zo’n boek nu niet willen lezen. Maar al snel blijkt dat het niet zo simpel is. Een boek geschreven door een topfiguur uit de litteratuur over leiderschap, maar ook een psychoanalyticus. En hij schrijft,zo zegt hijzelf, over het klinisch paradigma: de grens waar psychologie en management mekaar raken. En dat resulteert in een vlammend boek over leiderschap. Niet zomaar wat instrumenteel gelummel over leiderschapsstijlen, neen, recht naar het fundament. Een boek om te herlezen. Ik ben ervan onder de indruk en schreef er een heel lange bespreking over.
  11. Gorik Kaesemans, Elke Van Hoof, Lode Godderis en Erik Franck , Burn-out in de zorg , 2015 Lannoo. Een boek dat de ziekenhuiskoepels samen met vier experten schreven. Over de miserie die mensen meemaken als ze een burn-out tegenkomen. Met veel preventieve en remediërende tips. Geïllustreerd met de verhalen van 5 ervaringsdeskundigen. Een apart hoofdstuk voor de werkgever, ook weer met vele tips. En wat adviezen voor de maatschappij. Prima leesbaar boek. Van Vlaamse auteurs. Je vindt hier de bespreking.
  12. Stephen Guise,How to Be an Imperfectionist, The New Way to Self-Acceptance, Fearless Living, and Freedom from Perfectionismt, 2015. Van de schrijver van Mini habits. Een inside out bespreking van perfectionisme en aan leidraad om imperfectionist te worden. Perfectionisme als belangrijkste drijfveer van uitstelgedrag, maar ook perfectionisme als bron van ongeluk. Echt een aanrader. Wel even doorheen het Amerika-gevoel kijken. Yes we can, weet je wel…
  13. Stephen Covey. De 7 eigenschappen van effectief leiderschap 1989, 2010 (boekbespreking) . Een boek dat ik voor de derde maal las en nu eindelijk eens reviewde. Niet makkelijk omdat het zo’n rijk boek is. Maar ik deed mijn very best for it. De 7 eigenschappen is zo een cultboek, en terecht, dat welhaast iedereen dat al eens gelezen heeft. Dus ik formuleer twee adviezen. Iedereen die dit boek nog niet las: koop het als de bliksem en begin eraan. Iedereen die dit boek al eens las: haal het van onder het stof en herlees het nog maar eens. Well done, mister Covey!
  14. Dick Cross, 60-Minute CEO: Mastering Leadership an Hour at a Time 2014. Dick Cross is consultant en voormalig CEO van enkele bedrijven. Hij schrijft een wat langdradig boek, maar toch eentje met enkele belangrijke kernboodschappen.  Reserveer drie maal per week een uur om na te denken. Over je organisatie of dienst, waar je staat en waar je naar toe wil. En neem dan tegelijk oog even tijd om over jouw eigen houding na te denken. Hoe zorg je dat al je medewerkers met jou in dezelfde richting kijken?
  15. Tim Ferriss, The four hour workweek (revised ed 2015). De herwerkte editie van Ferriss’ cultboek. Een wat onrealistisch, super Amerikaans doe het zelf boek, maar eentje dat maanden in de New York Times bestseller lijst stond en wereldbekend is. Letterlijk te nemen die titel. Elimineer elke zinloze taak, doe dat echt extreem en besteedt voor de rest alles uit wat je maar enigzins  kan uitbesteden, best aan een virtuele assistent in een laag loonland. Een boek voor de echte liefhebber. Of voor de dromers.
  16. Uelaine Lengefeld, Study Skills Strategies 1986. Een kort werkje wat al in 1986 een eerste druk kende. Maar nog helemaal niet verouderd. Lengefeld beschrijft heel gedetailleerd haar methode om tot een goede graag te komen. Maar wat ze schijft is heel bruikbaar voor iedereen die wel eens een tekst of boek wil lezen met de bedoeling er iets van te onthouden. Een aanrader. Om te lezen en regelmatig te herlezen.
  17. Chris Anderson,TED Talks: The Official TED Guide to Public Speaking  2016. Geschreven door de eigenaar van het concept TED talks. Een heel inspirerend boek. Met veel ideeën over de inhoud en het belang van spreken in het openbaar, maar ook een heel volledige en praktische handleiding ervoor.
  18. Hal Elrod, The miracle morning: The Not-So-Obvious Secret Guaranteed to Transform Your Life (Before 8AM) Epub 2012. Een op en top Amerikaans boek dat een succesvol leven garandeert. Simpel gezegd: sta elke dag een uur eerder op dan gewoonlijk en besteed dat ganse uur aan jezelf. Mediteer, denk na, bevestig wat jij wil bereiken, lees, schrijf en doe fitness. Ik las het boek met veel plezier. Hoewel de ene helft nooit geschreven had moeten worden is de andere helft best de moeite. Ik nam de tijd om er een extra lange beschrijving van te maken. Het bespaart u de tijd van zelf het boek te lezen.
  19. Angela Duckworth. Grit, the power of passion and perseverance. 2016 Grit is in het Nederlands te vertalen door vastberadenheid of doorzettingsvermogen. Het boek werd lang aangekondigd. De auteur deed een TED talk over grit die miljoenen keren werd bekeken. Het boek is een absolute aanrader, alhoewel er ook kritiek op te geven valt. Nieuw!
  20. Cal Newport, Deep work:Rules for Focused Success in a Distracted World. Een boek dat gaat over het belang van focus om iets te bereiken. Maar als ik focus schrijf dan bedoelt Newport eigenlijk FOCUS. Iedereen die iets wil bereiken moet minstens één boek van Newport gelezen hebben. Deep work is sedert enkele weken in het Nederlands verkrijgbaar.
  21. Seneca, Innerlijke rust. Geschreven tweeduizend jaar geleden als adviezen op een vraag van een vriend: wat kan ik doen om mijn wisselende stemming en rusteloosheid in te perken? Een zorgzaam vertaald en uitgegeven boekje dat dwingt tot traag lezen.
  22. Robert Cialdini, Invloed, de psychologie van het overtuigen. 2007 Een boek van een groot wetenschapper over overtuigen en beïnvloeden. Aanbevolen voor hem die beter wenst te begrijpen waarom men soms dingen koopt die men eigenlijk niet wilde. Maar echt verplichte literatuur voor leidinggevenden.
  23. Lut Wyers, naar een nieuwe mindset. Geef jezelf meer slagkracht. 2015
    Een bijzonder formaat boekje van een bijzondere Limburgse madam. Over de fixed en de groeimindset mindset en over hoe de ondernemer door een goed inzicht erover kan veranderen. Een geweldig boek. Aangeraden!
  24. Al Pittampalli, Read this before our next meeting, The modern meeting standard for succesfull organisations. Een kort boekje over het nieuwe vergaderen. Lees het in plaats van je eerstvolgende slecht georganiseerde vergadering en spaar eens zo veel tijd uit.
  25. Akasha Karia, Anti-procrastination tips for writers. (epub)
    Een kort boekje met zestien tips voor schrijvers om uitstelgedrag te voorkomen. Blijkbaar is dat onder schrijvers een nogal voorkomend verschijnsel. Te kort maar vlot geschreven.
  26. Richard Wiseman, 59 seconds: think a little. Change a lot’, 2010 (audiobook)
    Het verslag van enkele honderden uren zoekwerk in duizenden experimenten. De wetenschappelijk onderbouw of tegenspraak van vele zelfhulp adviezen. Telkens samengevat in 59 seconden. Een leesbaar boek met vele feiten en weetjes. Amusant en leerrijk.
  27. Nick Winter, The Motivation Hacker , 2014 (epub)
    Ga met jezelf de uitdaging aan dat je in de komende drie maanden zeventien uitdagingen afhandelt, deze gaande van 20 boeken lezen, een app voor Iphone schrijven, lief zijn voor je vriendin, leren op 1 hand staan, gewichten heffen en 3000 chinese letters leren. De achttiende uitdaging schrijf je over je wedervaren een boek dat je publiceert. Voila. ik las, begreep en beschreef het boek.
  28. Kelly Mc Gonigal, The Willpower instinct, How Self-Control Works, Why It Matters, and What You Can Do to Get More of It, 2013. epub.
    Een heel leesbaar boek, helemaal over wilskracht. Hoe je van een bron wilskracht moet putten om alles te bereiken, maar ook hoe je deze bron kan trainen. Verrassende inzichten, heel prettig geschreven. veel wetenschap erin.
  29. Matthew Syed, Black box denken, Maak van je fouten een succes. 2015
    Fouten maken is prima zolang je eruit leert. Vanuit de luchtvaart naar de F1 en, vooral, de ziekenhuizen. Er is nog veel verbetermarge. De link met het groeimodel van Dweck en de gedreven training uit ’talent is overrated’ van Geoff Colvin zijn duidelijk.
  30. Carol Dweck, Mindset, the new psychology of success. 2007 .
    Dweck schreef haar levenswerk, onderzoek naar success, in dit echt oogopenend boek. Een echt must read voor ouders en leerkrachten en voor iedereen die wil groeien en zijn talenten wil ontwikkelen. Als jij altijd al dacht dat je wel een talenknobbel, maar geen talent voor wiskunde had, dan moet je haar boek zeker lezen.
  31. Walter Mischel, De marshmallow test, verbeter je zelfbeheersing . 2014
    Het verslag van zijn carrière in boekvorm. Walter Mischel, de man achter de beroemde marshmallow test. Hoe zelfbeheersing op jonge leeftijd bepaalt hoe succesvol je verdere leven is.
  32. Kelly McGonigal. Sterker met stress, Waarom stress goed voor je is en hoe je er goed in wordt. 2015
    Een boek met een verrassende inhoud en stelling. Stress doet je goed. Stevig onderbouwd met wetenschap. Een aanrader.
  33.  Triggers, creating behavior that lasts – becoming the person you want to be. Marshall Goldsmith. 2015
    Een geweldig boek over hoe je omgeving meebepaalt hoe jij je gedraagt en hoe jijzelf kan zorgen voor een duurzame verandering in jouw gedrag.
  34. Ontketen je brein, hoe hyperconnectiviteit en multitasken je hersenen gijzelen en hoe je eraan kunt ontsnappen, Theo Compernolle.
    Waarschijnlijk een mustread voor iedereen onder de zestig : altijd met mailen en internet bezig zijn en bellen achter het stuur. De twee manieren om je hersenen te gijzelen.
  35. Altruïsme, de kracht van compassie, Matthieu Ricard. 2015
    Tussen optimisme en pessimisme. Een heftig boek over de problemen van de mensheid en hoe een andere levenshouding hier kan aan verhelpen.
  36. Tot hier en nu verder, hoe succesvolle mensen nog succesvoller worden, Marshall Goldsmith. 2008
    Een boek voor mensen die reeds veel bereikten en nog wat hogerop willen. In een prachtboek toont Goldsmith hoe je het echt beter kan doen.
  37. Slik de kikker, Brian Tracy. 2002
    Een dun en leesbaar boekje, bijzonder voor de chronische uitsteller onder ons. wat gehaaid en Amerikaans, maar heel motiverend.
  38. The law of success, Napoleon Hill
    Masterpiece van een van de meest verkopende auteurs ooit. Napoleon Hill schreef dit in 1925. Verouderde stijl, maar nog steeds een inspiratiebron. Vele hedendaagse ‘heb succes’ auteurs werken op Hills inzichten verder.
  39. Kaizen, Met kleine stappen naar grote doelen. Dr. R. Maurer, Nederlandse uitgave juli 2015.
    Dr. Maurer beschrijft hoe je je mentale weerstand kan overwinnen door met kleine stapjes naar voortdurende verbetering en tenslotte grote verandering te werken. Met vele strategieën en voorbeelden.