Black box denken, Maak van je fouten een succes. Matthew Syed. 2015

Matthew Syed, Black box denken, Maak van je fouten een succes.

Goed nieuws! Fouten maken is een voorwaarde voor succes.

Matthew Syed is columnist voor CNN, The Times en BBC newsnight. Hij schreef dit boek over fouten maken. Of, beter gezegd, over wat mensen doen die leren uit hun fouten. Fouten maken is menselijk en onvermijdelijk. Maar niet leren van je fouten is pas echt fout. Zo staat het op de achterflap van het boek, en dat is in een zin inderdaad de korte inhoud van het boek.


Vanuit de goede voorbeelden vanuit de luchtvaart bespreekt Syed talrijke voorbeelden vanuit de medische wereld, sport en bedrijfswereld. En er kan nog veel geleerd worden uit de manier waarop de luchtvaartindustrie leert uit elke fout. Fouten zijn niet fout, maar juist goed. Talent of motivatie bepalen je succes niet, maar vooral de manier waarop je omgaat met wat misgaat. Zo is vliegen de veiligste manier van reizen, omdat de luchtvaart haar fouten serieus neemt: de black box wordt zorgvuldig geanalyseerd na een crash. En die lessen uit elke fout onverbiddelijk wereldwijd invoert. De luchtvaart werd zo een van de veiligste sectoren ter wereld.
Maar ook in andere sectoren zijn er de kampioenen. Wat hebben zij allen gemeen? Het zijn black box denkers! Of ze nu een nieuw product ontwikkelen of een formule 1 renstal uitbouwen, black box denkers zijn niet bang om fouten te maken. Meer nog, zij zien falen als de beste manier om te leren. Eerder dan hun fouten te ontkennen, anderen de schuld geven, of te proberen onder de problemen uit te muizen, leren zij ervan. Systematisch analyseren ze wat er fout ging en gebruiken die wijsheden als onderbouw van een toekomstig succes. De uitvinder van de Dysonzakloze stofzuiger is een voorbeeld (2500 ontwerpen eer hij een bruikbaar model stofzuiger op de markt kon zetten). De eigenaar van de Mercedes F1 renstal die zijn hele onderneming perfectioneert door elk onderdeel van het proces te bestuderen, te proberen, te kijken wat er fout gaat en van die fouten te leren.

Als trots en schaamte de overhand krijgen, zoals in vele professionele organisaties met de medische wereld en juridische wereld op kop, dan vallen er vele slachtoffers. En, erger nog, ondanks dat blijven er slachtoffers vallen, door steeds dezelfde fout. Want telkens je vooral zoekt naar de schuldige van de fout, dan verdwijnt de lering en blijft de fout. In ziekenhuizen met vele tientallen doden per jaar tot gevolg.
Het laatste hoofdstuk van het boek gaat over het creëren van een groeicultuur. En dit begrip kennen we uit het werk van Carol Dweck. Vele voorbeelden die Syed aanhaalt konden zo komen uit twee andere bekende boeken die deze problematiek van een andere kant bekijken : talent is overrated van Geoff Colvin, en Outliers van Malcolm Gladwell. In beide boeken wordt uitvoerig beschreven hoe gericht oefenen en leren uit de feedback tijdens dat oefenen, mensen tot kampioenen maakt.

Syed schreef een gemakkelijk leesbaar boek. Hij valt terug op flink wat wetenschappelijk onderzoek, maar is toch nergens oorspronkelijk. Maar als overzicht in de materie meer dan geslaagd.

Voor iedereen die wil ontwikkelen, maar vooral aanbevolen aan iedereen die in de gezondheidszorg werkt. Er is nog een hele weg te gaan eer we daar de veiligheidscultuur vanuit de luchtvaart benaderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.