Uelaine A. Lengefeld: Study Skills strategies, 1986 (Boekbespreking)

Study Skills Strategies

Wat maakt het verschil tussen een goede student en alle anderen? Zijn IQ? Ja, zonder twijfel. Maar  wat als een student de perfecte studiemethode gebruikte? De beste wijze om notities te maken tijdens de colleges, geheugen technieken gebruikte om de leerstof langdurig te onthouden en de state of the art technieken gebruikte om te lezen, schrijven en wiskunde te studeren. En dan nog eens enkele beproefde examen technieken kende. Dat zou het verschil maken!  Wil jij dit jaar bijleren? Of heb jij opgroeiende kinderen? Dan is dit boek een must read.

In tegenstelling tot mijn gewoonte, buiten de beproefde standaardwerken kies ik normaal voor heel recente werk,  las ik dit al wat ouder boek. Het is geschreven in 1986. Een eeuwigheid geleden. Maar Lengefeld beschrijft eenvoudig en kort de basis vaardigheden die elke student of iedereen die iets wil bijleren, zou moeten kennen. Daarnaast gaat het boek voor ons ook terug naar de basics. De meest recente boeken over ‘leren leren’ moeten afrekenen met het digitaal notitie nemen. En hoewel de laptop nauwelijks  nog uit de aula’s te bannen is, zien docenten steeds meer met lede ogen aan, hoe niet zij en hun verhaal, maar wel de laptop, met al zijn verstrooiingen, de aandacht opeist. (En dat is een zeer actueel probleem. Dit weekend wijdt de Standaard er nog een kort artikel aan http://www.standaard.be/cnt/dmf20160924_02484126).

In een eerste hoofdstuk schrijft Lengefeld over de tijd. Controleer hem en zeg ‘neen’ tegen jezelf als de zin om niet belangrijke zaken te doen, de kop opsteekt. Maak een lijst met jouw prioriteiten, vertaal dat in een studieschema en gebruik dagelijkse en wekelijkse agenda’s om alles netjes in overzicht te houden.

Als je lessen volgt, zorg dan dat je tijdens de les zodanig notities neemt dat je nadien makkelijk kunt studeren. De les even inkijken voor het college start, helpt je snel op weg. Lengefeld stimuleert een bepaalde vorm van notitie nemen die fel lijkt op de Cornell Notes methode. De kern is dat je rechts op je blad of schrijft kort de belangrijkste zaken neerschrijft, samenvat of structureert. En links schrijf je enkele vragen neer bij die tekst. Je kan later zo aan de hand van die vragen je kennis van de leerstof oefenen. Lengefeld moedigt aan om een vaste set van afkortingen te gebruiken om het schrijven te versnellen. En als laatste en belangrijkste tip, schrijft Lengefeld, kijk je notities dadelijk na de les even na. Dat maakt echt het verschil.

Studeren behelst meestal veel lezen. Daarom is een goede leestechniek essentieel. Lengefeld gebruikt de SQ3R methode. In het kort:

Neem even de tijd voor een heel snel overzicht van de te lezen stof of hoofdstuk. Lees dan nadien alles systematisch na en hervertaal alles als het antwoord op een vraag (Waarom? Hoe? Wat? Waar? Wanneer? …). Nadat je een sectie of paragraaf gelezen heb, lees deze dan opnieuw en onderlijn de belangrijkste zaken, maar maak er geen kleurboek van. Maak enkele notities, deel in, onderlijn en zorg dat de belangrijke zaken opvallen. Zet in de marge woorden die de tekst samenvatten of indelen. Formuleer vragen. Als vierde stap ben je dan nu klaar om vanuit de vragen en indelingen de tekst terug op te bouwen en te reciteren. De vijfde en laatste stap tenslotte is dan de review van een volledig hoofdstuk. Herlees de indeling en titels. Kijk na wat je onderstreepte of inkleurde en beantwoord de vragen die je bij de tekst noteerde.

Lengefeld gaat dan naar het belangrijke hoofdstuk over geheugen. In het kort: spreid je energie om iets in te studeren en te onthouden over een langere periode en herhaal. Leer luidop, probeer al je studie materiaal logisch in te delen. Test en hertest jezelf tot je alles kent. Overhoor jezelf en gebruik technieken die het overhoren vergemakkelijken. Gebruik allerlei technieken om het onthouden te verbeteren (catchwoorden, ezelsbruggetjes, rijmen, ..). Lengefeld gaat hier allemaal heel diep op in. Vooral de paragraaf over visualisatie is inspirerend. Het is echt de moeite om het boekje zelf eens door te nemen.

Voor de wiskunde studenten is er een apart hoofdstuk over het studeren van wiskunde. Ook hier beschrijft Lengefeld een methodiek. De 5 ‘R’s van de wiskunde (in het Nederlands vertaald): herschrijf je notities, werk zelf elk model of theorie uit tot je het volledig begrijpt, herhaal theoretische begrippen luidop tot je ze kent, geef elke berekening en het proces dat je volgde een tweede check en tenslotte toets of je bekomen antwoord op een oefening redelijk is en kan kloppen.

Tenslotte is er een gans hoofdstuk over examen strategieën. Ik beschrijf dat hier niet in detail omdat dit voor de meeste lezers niet meer echt van belang is. Maar voor studenten is ook dit hoofdstuk het lezen waard.

Samengevat: een kort (100 bladzijden) al wat ouder werk dat heel actueel is gebleven. Iedereen die regelmatig leest of studeert zal er baat bij hebben.

Lengefeld zit goed in de materie en kent er wel wat van. Ik zou twee inhoudelijke opmerkingen noteren. In 1986 was de techniek van de Cornell notities al gekend. Ze verwijst er niet naar. Hetgeen ze schrijft over gespreid leren is helemaal waar, maar is niet helemaal volledig. De studies en inzichten van Piotr Wozniak en, vroeger nog, van Hermann Ebbinghaus 100 jaar geleden, gaan veel verder. Hier mist Lengefeld wat aansluiting.

Deze details terzijde gelaten: een geweldig boek. Jammer dat ik het niet eerder kende. En ik herlees regelmatig enkele hoofdstukken eruit. Uelaine Lengefeld suggereert dit zelf op bladzijde 62 op het einde van het hoofdstuk over geheugen: “review this section of study skills often”.

Ik heb tevergeefs gezocht naar een online boekhandel waar je Lengefelds werk nog kan bestellen. Update (met Dank aan Kurt Surmont) Het boek is wel degelijk nog te vinden. zie : https://www.amazon.com/Study-Skills-Strategies-Critical-50-Minute/dp/1560522607/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1474917504&sr=8-1&keywords=uelaine+lengefeld.

Er zijn daarnaast honderden andere werken die dezelfde materie behandelen, te vinden. Indien iemand interesse heeft, ik bezorg u graag een pdf versie van Study Skills Strategies.

[Contact_Form_Builder id=”3″]