Geen tijd voor alles? Zeker wel tijd voor het belangrijkste!

Bepaal je prioriteiten. Je kan nu eenmaal niet alles doen.

We hebben veel te doen. Meestal veel te veel.

De waan van de dag trekt aan ons in alle richtingen. Iedereen heeft wel ergens een extra vraag of een bijkomende taak voor ons. En neen zeggen is toch zo verdomd moeilijk! En goede ideeën ergens laten liggen kunnen we al helemaal niet. En zo ligt er altijd veel teveel op ons bord.

Wat doe je dan? Kies zelf wat je wel gaat doen en wat niet. Slimmere mensen dan jij en ik bedachten daar trucs voor. Want dat te volle bordje, wel, dat is van alle tijden…

Volgens Van Dale (1984) betekent prioriteren ‘aangeven wat het belangrijkst is en dus het eerst moet gebeuren’. En het is echt belangrijk dat je beslist wat belangrijk is.

In onze opleidingen BeterAnders geven we de raad om elke avond die drie belangrijke zaken op te schijven die je de volgende dag absoluut moet doen. Eer je op je werk vertrekt of eer je gaat slapen voor de dingen die je in je privé zeker wil doen. En we geven de raad om voor die drie zaken alvast alles klaar te leggen. Effen het pad zo noemen we dat.

We hebben onze wijsheid gehaald bij enkele auteurs die elk ene theorie beschrijven over het bepalen van de belangrijkste zaken in je leven. Ons advies is erop gebaseerd, maar sluit beter aan bij de meest recente literatuur erover.

in 1925 : De 10 punten methode van Napoleon Hill

The law of succes, Napoleon Hill, 1925

Napoleon Hill schrijft in vele van zijn boeken (The law of succes, Think and grow ritch) over het stellen van prioriteiten. Maar buitengewoon was zijn advies wat te doen als je op een bepaald moment overweldigd raakt door de vele taken die op je af komen. Indien je op een bepaald moment het overzicht kwijt bent, zo schrijft Hill…

  • neem een blad papier
  • schrijf daarop 10 taken die je nog moet doen
  • sorteer deze taken naar volgorde van belangrijkheid
  • en start NU met de eerste
  • werk daaraan verder tot ze gedaan is.

Probeer dat zelf ook eens als je merkt dat je van het ene naar het andere holt. Je zal snel terug de juiste richting vinden.

 (klik hier voor een boekbespreking van The law of succes)

in 1918: De 6 taken oplossing van Ivy Lee

Ivy Lee kreeg 400.000 dollar voor zijn advies….

Charles Schwab was toenmalig CEO van Bethlehem Steel Company, ooit Amerika’s grootste staalimperium. Zijn management zwalpte en deadlines werden niet meer gehaald. In 1918 huurde hij Ivy Lee in als consultant.

Het advies dat Ivy Lee aan het management gaf, was kort en krachtig:

  • schrijf de zes belangrijkste zaken op die je moet doen
  • sorteer ze in volgorde van belangrijkheid
  • start met het eerste en werk dit af
  • ga dan naar het tweede en werk dit af.
  • elke dag maak je een nieuwe lijst en je begint deze met datgene wat overbleef van de vorige dag.

Lee’s advies bleek zo winstgevend voor Bethlehem Steel dat hij er toentertijd 25.000 dollar voor kreeg…

Natuurlijk merk je de overeenkomst met het advies van Napoleon Hill. Maar besef je ook het verschil? Ivy Lee was bijna eens zo streng in zijn aanpak om te kiezen!  

Probeer jij dat ook maar eens een van de volgende dagen. Je zal merken, niet gemakkelijk, wel productief.

Maar het kan nog anders…

in 1999: De 91-90-1 regel van Robin Sharma

De monnik die zijn Ferrari verkocht, Robin Sharma, 1999

Robin Sharma was jarenlang een strafzaak pleiter. Hij liep weg van een bloeiende juridische carrière uit onvrede met zijn toenmalig leven en gaf in 1999 in eigen beheer ‘A monk who sold his ferrari’ uit. Het boek bevatte vele zaken uit de westerse en oosterse spiritualiteit en werd een internationale bestseller. Sedertdien schrijft Sharma boeken en spreekt overal ter wereld erover.

Eén van zijn gekende technieken om iets te bereiken in het leven is het volgende heel eenregelige en simpele advies: bepaal die ene zaak die boven alles waarde voor jou of je chef geeft en werk daaraan tot ze af is.

Hij noemde het ook wel eens zijn 90-90-1 regel : besteed de eerste negentig minuten van de volgende negentig dagen aan dat ene overweldigende doel van jou.

Probeer tenslotte het advies van Sharma eens te volgen. Bepaal die ene belangrijke zaak en werk daaraan tot ze af is. Opgepast! Bijna ondoenbaar moeilijk. Maar als je het doet, dan lever je wel je beste werk af.

 (klik hier voor een boekbespreking van The Monk Who Sold his Ferrari)

Al deze methodes en ook BeterAnders eigen advies helpen je om zonder veel toestanden snel de prioriteiten voor de dag of de week op te maken. Dikwijls heb je zulk een methode nodig als je de orde wat verloren bent. als je te veel bezig was met de wervelwind van onbelangrijke zaken die je ganse dagen overspoelen.

Als je eens het noorden kwijtraakt, gebruik dan naar keuze de tien-puntenregel van Hill, de 6 punten methode van Lee of de One and Only methode van Robin Sharma.

Enkel die wat drastisch kiest waaraan hij zijn tijd geeft zal iets bereiken.

Succes!

Gebruikte bronnen:
Napoleon Hill, the law of success, 1928
Robin Sharma, the monk who sold his Ferrari, 1997
Van Dale, woordenboek der Nederlandse taal, 1984

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.